top of page

سس الفردوی وگان

سس آلفردویی که معمولا افراد درست می کنن، پر از کره و یا خامه هست. من که هر وقت سس الفردو و بیرون خوردم احساس کردم چربی خونم چسبیده به سقف. کالری سس الفردوی معمولی و می خواید بدونید چنده؟ ۴۰۰ کالری ساده ناقابل برای یه ۵۰ گرم بی چیز. بعدش خوب ادم سس الفردو که تنها نمی خوره، با پاستا می خوره. و شما فکر می کنید ۵۰ گرم پاستا چقدر کالری داره؟ حتما می دونید، پس نمی گم. خودتون تا ته قضیه و بخونید.

خوش حالی من بعد از کشف این سس مهربون بی نهایت بود. اینکه سسی نه به چربی اصلی ولی مزه در همون حد برای منی که عاشق این سس بودم یه خبر خارق العاده خوب بود.

و بعدشم یواش یواش شروع کردم به تغییر پاستای پر کالری به مواد کم کالری تر، مثل کدو سبز. می گید چطور؟ با این دستگاه.این دستگاه معجزه ای بود برای من که نمی خواستم از ماکارونی خوردن بیافتم، هم نمی خواستم کالری اون بهم برسه.

برگردیم سر اصل قضیه، سس آلفردویی که من عاشقش هستم. ماده اصلیش گل کلم هست. الان شما می خواید بگید یعنی چی؟گل کلم پخته می تونه شکل و قیافه و به قول خارجی ها تکسچر سس الفردوی اصل و داشته باشه. و اگه بهش کمی مواد مختلف زده بشه، مزه اش فوق العاده میشه. من که دوست دارم. همسری هم دوست داره، البته به شرط اینکه روی پاستا یا ماکارونی باشه، همسر ما کلا با کدو ماکارونی ما خیلی رابطه خوبی نداره.البته ما هم از خودمون دیکتاتوری به خرج می دیم و باز درست می کنیم.

بگذریم.

مواد لازم برای سس آلفردو

تقریبا ۲ پیمانه و نصفی سس حاصل این مواد میشه


گلم کلم ۱ عدد متوسط

سیر ۲ حبه کوچک

روغن زیتون ۱ قاشق غذا خوری*

لیمو ۱ قاشق غذاخوری

پودر پیاز نصف قاشق غذاخوری

پودر سیر نصف قاشق غذاخوری

مخمر تغذیه ای یک چهارم پیمانه

فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری

نمک ۱ قاشق چای خوری **


*من بدون روغن درست می کنم. خوشمزه تر هست به نظرم.اگه شما براتون چربی مشکلی نیست، می تونید روغن و بیشتر هم بکنید یا اگه نمی خواید وگان باشه کره اضافه کنید ولی من توصیه نمی کنم.

** من نمک و کمتر از این میرزم، به نظر من خود گل کلم خودش نمک داره. اما بازم به خودتون واگذار می کنم.

طرز تهیه:

۱. اگر قابلمه به اندازه گل کلم کامل دارید، لازم نیست گل کلم و خورد کنید و می تونید درسته توی قابلمه با کمی اب روی درجه متوسط بپزید. وقتی چنگال به راحتی وارد گل کلم شد، یعنی حاضره. تقریبا ۱۰ دقیقه ای طول می کشه. اگه گل کلم و خورید کردید، زودتر هم پخته می شه.

۲. گلم کلم و توی بلندر یا مخلوط کن قوی بریزید و باقی مواد رو هم بهش اضافه کنید. و خوب به هم بزنید تا یک سس یک دست بدست بیارید. نمک و فلفل و بچشید و اندازه کنید.


سس شما تقریبا حاضره فقط توجه داشته باشید که چطور می خواید بخوریدش:


۳.۱ سس و اگه با ماکارونی می خواید بخورید ماکارونی یا پاستا رو بپزید براساس دستوری روی جعبه (تقریبا ۳ پیمانه ماکارونی کافیه) و بعد از ابکشی با سس مخلوط کنید و روی درجه ملایم روی گاز اجازه بدید تقریبا ۵ دقیقه گرم بشه و کمی مخمر تغذیه ای بپزه.

۳.۲ اگه می خواید این سس و مثل من با پاستای کدو بخورید، سس و تنها توی همون ظرفی که کلم و پختین بریزید و سه تا چهار دقیقه روی گاز باشه. یه قول که زد، سس حاضره و شما می تونید کدوی خام و بریزید توش تا کاملا با سس مخلوط بشه و بعدش میل کنید.

۳.۳ اگه می خواید توی لازانیا ازش استفاده کنید، نیاز نیست روی گاز دوباره پخته بشه، چون لازانیا توی فر می ره و اونجا مخمر تغذیه ای بوی خامش می ره.


این سس و می تونید روی پاستا، ماکارونی و یا توی لازانیا و پاستای کدو استفاده کنید. من به شخصه خیلی دوسش دارم و به نظرم سس عالی هست. بخصوص اینکه سرشار از مواد مغذیه و کالریش هم کمه.






سمت راستی کالری سس الفردوی اصل هست. و کالری سمت برای سس الفردوی گل کلم ما. خودتون قضاوت کنید.



مطلب پر بازدید
جدیدترین مطالب
آرشیو
جستجوی موضوعی
No tags yet.
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Instagram App Icon
  • Pinterest App Icon
bottom of page