top of page

من یک نانوا هستم

یکی از اولین چیزهای معنی غربت برای من داشت، نبودن نونی بود به طعم ایران. اگه می خواستم نون تازه بخرم باید کلی هزینه می کردم و نون های مونده هم به مزاق( درست نوشتم؟) ملوکانه من خوش نمی اومد. چنین شد که بران شدم نون سفره خونه رو خودم درست کنم.

اولیل توی یه خونه کوچیک که آشپزخونه اش ۳ تا کابینت داشت نون درست کردن و شروع کردم و خونه می شد آرد خالی، اما بوی نون تازه توی یه خونه کوچیک حسی داره که هیچی نداره. یواش یواش کارم بهتر شد و پیشرفت حاصل شد و یه دستگاه نون پزی خریدیم. چون نون قلبمه می داد دستگاه ما آپشن خمیر درست کنی و واگذار کردیم به دستگاه و شکل داد و گذاشتن توی فر و خودمون بر عهده گرفتیم. بعد از چندین بار آجر خوردن و سوزندن نون، یاد گرفتیم چطور میشه یه نون خوشمزه درست کرد.

حالا توی خونه جدید، می تونم با افتخار بگم نانوای قابلی شدم. الان نون جو درست می کنم، نون سبوسدار فرد علا، نون باگت، نیم باگت. بربری و کلا زندگی شیرینه.

برای درست کردن نون، نه نیاز به وسایل خارق العاده هست و نه لازمه شما نیروی خارق العاده ای داشته باشید. یه جو ذوق می خواد و فر. درسته داشتن دستگاه نون پز یا همزن قوی می تونه کمک حال باشه. اما وجودشون الزامی نیست. اگه مثل من از بچگی خمیر بازی و دوست داشتید حتما از نون پزی لذت می برید.

نگید عجب حوصله ای داری، نون که تو بازار هست می رم می خرم. اما نونی که شما خودتون درست می کنید مزه دیگه ای داره. شاید مثل بیرون نشه که تنور حرفه ای دارن اما پر از عشقه و اگه مثل من باشید پر از مغزهای مختلف میشه و کم نمک و کم شیرینه و عالی!

یادمون نره حفظ سلامتی اصل تغذیه است و ما همون چیزی هستیم که می خوریم، پس باید مراقب خودمون باشیم.

یکی از دستورات ساده نون که خمیرش تقریبا ۱.۵ پوند هست اینه( با این خمیر میشه دو تا سینی کوچیک پیتزا هم درست کرد)

  • آرد سبوسدار ۲ پیمانه

  • آرد سفید ۰.۵ پیمانه(نصف پیمانه)

  • مخمر(خمیر مایه ترش خشک) ۱ قاشق چای خوری

  • شکر ۱ قاشق چای خوری

  • نمک ۰.۵ قاشق چای خوری(نصف قاشق چای خوری)

  • آب ولرم ۱ پیمانه(گرمای آب باید به اندازه ای باشه که انگشت شما توش نسوزه، ولی احساس سرما هم نکنه)

۱.ابتدا مخمر یا خمیر مایه ترش و شکر رو با آب ولرم قاطی کنید. بذارید یه ۱۰ دقیقه ای بمونه. بعد از ده دقیقه اگه روی اب حباب ایجاد شد و یه خورده بوی ترشی می داد موادتون می تونید مطمئن باشید که خمیر مایه کار می کنه.

۲. اول نمک و آرد ها رو خوب مخلوط کنید، بعد توی یه کاسه بزرگ مایه خمیر و بریزید، و اروم ارد ها و اضافه کنید. هم بزنید.(از قاشق چوبی استفاده کنید، کمتر بهش خمیر می چسبه). وقتی دیگه نمی شد با قاشق هم بزنید، باید با دست ورزش بدید. تقریبا یه ده دقیقه ورز بدید خمیر و توی ظرف قشنگ. وقتی خوب ورز خوردی. شما داری یه خمیر خوب نون هستید. توی این مرحله دو کار می تونید بکنید. بسته به زمانی که دارید،

۱. اگه عجله ندارید: خمیر رو به شکل توپ در بیارید و توی کاسه که تهش ارد پاشیدید بزارید. روش و قشنگ بپوشونید و بزارید یه جای گرم که قشنگ پف کنه و ورز بیاد. یه ساعت بعد خمیر شما تقریبا ۲ برابر شده. فر رو روشن کنید، روی درجه ۳۵۰ فارنهایت. حالا می تونید خمیر و به هر شکلی که دوست دارید در بیارید. من معمولا این خمیر و شکل نیم باگت در میارم، دو تا نیم باگت کوچلوی خوشگل. تقریبا ۱۵ دقیقه طول می کشه نون شما حاضر بشه.

۲. اگه عجله دارید: خمیر رو شکل باگت در بیارین، روش و بپوشنید. بزارید یه جای نصبتا گرم برای نیم ساعت. فر رو روشن کنید با دمای ۴۰۰ فارنهایت. توی فر توی یه ظرف مخصوص فر آب ولرم و بزارید تا با فر گرم بشه و بخار بده، اینجوری وقتی خمیر شما وارد فر می شه. رطوبت زیاده و باعث می شه نونتون بیشتر پف کنه و توش نرم بشه، ولی بیرونش خوب پخته بشه. من همیشه اینکار رو می کنم. نون شما حاضر می شه ۱۵ دقیقه بعد از اینکه توی فر رفت.




مطلب پر بازدید
جدیدترین مطالب
آرشیو
جستجوی موضوعی
No tags yet.
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Instagram App Icon
  • Pinterest App Icon
bottom of page