top of page

سس ماینوز ویگان

هیچ وقت اون لحظه ای رو که تونستم سسی شبیه به مایونز درست کنم ولی سالم تر و فراموش نمی کنم.

اونقده ذوق داشتم که فکر کنم ارشمیدوس نداشت. کلا نیما(آقای همسر) فکر کرد ابتدا کشف خودم بوده از ذوق زیادم. برای منی که عاشق خوردن ساندویچ بودم در دوران دانشگاه با سس فراووون این کشف بسیار مهم بود. بعلاوه خرج خرید سس ویگان ۸ دلاری هم کم شد برام. هرچند به واسطه کالری زیادش نمیشه بهش زیاد دل خوش کرد. اما خوب آرزو بر جوانان عیب نیست. همون طور که از مواد ذکر شده در ذیل بر میاد، کالری این سس ما با کالری مایونزی که ما توی فروشگاه ها می خریم یکی باشه. اما این حقیقت اینه که سس سالم تره به چند دلیل: ۱.مواد افزودنی نداره. ۲. تخم مرغ نداره که خراب شه بیرون از یخچال سریع. ۳. با روغن انگور یا زیتون درست می شه که سالم تره. ۴. به اندازه ماینوز معمولی سنگین نیست.۵. بسیار ساده هست درست کردنش.۶. و مهم تر از همه به نظر من طعمش خیلی بهتره.

مثلا نگاه کنید سس مایونز کانادا چند تا ماده داره… خدا بدور

برای درست کردن این سس و بایدیه بلندر قوی نیازه که بتونه شیر سویا رو با سرعت بالا بزنه.

تا فراموش نکردم بگم دستور رو از Grapeseed mayonnaise از کتاب oh she glows برداشتم و هنر خودم نبوده.

مواد لازم برای تهیه سس مایونز ویگان

بیست و چهار قاشق غذا خوری

روغن دانه انگور( یا زیتون) ۱ فنجان*

شیر سویا بدون طعم نصف فنجان

سرکه سیب ۱ قاشق چای خوری

آب لیمو(ترجیحا تازه) ۱ قاشق غذا خوری

شیره ۱ قاشق چای خوری**

دانه خردل ۱/۴ قاشق چای خوری***

نمک ۳/۴ قاشق چای خوری

۱. در یک بلندر قوی تمام مواد رو با هم مخلوط کرده به استثنای روغن، و اونقدر می زنیم تا خردل کاملا در شیر سویا حل شه. اگه نیاز بود بلندر و موقتا نگه می داریم تا اطراف ظرف و تمیز کنیم. یک همچین محصولی حاصل اولین مرحله هست.

۲. به ارومی از بالای بلندر در حالی که بلندر در حال چرخش هست، روغن و به مواد اضافه می کنیم. اگه بلندری نداریم که درش از بالا باز بشه و بتونه همزمان بزنه بهتره یک سوم، یک سوم، یک سوم روغن رو اضافه باید بکنیم و بعد از هر بار اضافه کردن روغن اجازه بدیم بلندر چند باری بچرخه.بعد از اضافه کردن روغن سس ما سفت شده و درست شده.

من گذاشتمش(ریختمش) این تو...که ظرف قبلی یه مربا بود

نکته: این سس روی توی یه ظرف دربسته شیشه ای میشه تا ۱ ماه هم توی یخچال نگه داشت.

* من روغن انگور و ترجیح میدم، دلیل بی بو بودنش هست

** برای درست کردن شیره، آب و با یک قاشق شکر قاطی کنید.

*** دانه خردل نداشتید، سس خردل خام و می تونید استفاده کنید.

کالری : ۸۴

چربی :۹ گرم ( که ۱ گرمش چربی اشباع شده هست و هیچی ترنس فت و یا کلسترولی نداره)

سدیم : ۷۶

مطلب پر بازدید
جدیدترین مطالب
آرشیو
جستجوی موضوعی
No tags yet.
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Instagram App Icon
  • Pinterest App Icon
bottom of page