top of page

وجی برگر

باور اینکه یک نفر بین برگر گوشت و سبزیجات دومی و انتخاب کنه برای خیلا مسخره و سخته. اما باور کنید من قبل از گیاهخوار شدنم هم علاقه ای به خوردن برگر گوشت و نداشتم و اگه حق انتخاب داشتم حتما برگر سبزیجات برنده میشد. شاید علت اصلیش این بود که همیشه وقت درست شدن اون توی ماهیتابه می دیدم اب خونابه ها با روغن در حال قلقل کردن هستن. اوایل مشتری پر پا قرص وجیبرگر آماده بودم. اما یواش یواش دیدم نه اینجوری نمیشه، هم جیبم خالی میشه هم اینکه خوب این که مواد افزودنی داره و روغن فراوون، پس چه فرقی کرد. اینطوری بود که خودم اولین وجی برگر و درست کردم از روی کتاب آشپزی او می درخشد. از خودمان خوشمان آمد، و بعد از ترکیبات مختلف بهترین ورژنش و پیدا کردم. البته گاهی هنوز این بهترین ورژن و عوض می کنم اما وقتی مهمون دارم یا می خوام خیلی از آقای همسر پذیرایی کنم این بهترین ورژن می شه مهمون سفره ما.

توی کتاب « او می درخشد» خانوم انجلا وجی برگر و با لوبیای سیاه درست کرده. هر چند منم موافقم لوبیای سیاه بهترین شکل و به وجی برگر می ده بخصوص به خاطر رنگش اما من با لوبیای قرمز، چشم بلبلی، سفید و چیتی هم درست کردم.(توی عکس های این پست می تونید ببنید که از لوبیای چشم بلبلی استفاده کردم) هنوز با لوبیا سویا درست نکردم ، هر چند توش از سویا که اینجا بهش می گن (TVP Textured Vegetarian Protein) تو بعضی از ورژن هایی که درست کردم ریختم.

القصه برای درست کردن این وجی برگر به دونه کتان یا Flaxseed نیاز داریم . من توی تجریش دیدم، اما اگه پیدا نکردید غصه نخورید جایگزینش کنید با یه کمی آرد نخودچی.( یه کمی گفتم ها.)


مواد لازم برای ۶ تا برگر

دانه کتان آسیب شده ۳ قاشق غذا خوری

پیاز قرمز* خورد شده ۱ عدد کوچک

سیر خورد شده۲ حبه

لوبیای سیاه** ۴۲۵ گرم(۱ لیوان)

هویج خورد شده ۳ قاشق غذا خوری

کرفس خورد شده ۳ قاشق غذا خوری

جعفری و گشنیز تازه خورد شده ۱/۳ لیوان

مغز دانه آفتابگردان تفت داده شده*** ۱/۳ لیوان

‍فلفل قرمز ۰/۵ قاشق چای خوری​​

فلفل سیاه ۰/۵ قاشق چای خوری

زیره له شده ۱ قاشق چای خوری

زیره **** ۱ قاشق غذا خوری

آرد نخودچی ۱/۲ لیوان

‍‍پودر سوخاری ۱/۲ لیوان

روغن زیتون ‍۱/۲ قاشق غذاخوری

قارچ بسیار ریز خورد شده ۱/۲ لیوان

نمک ۲ قاشق چای خوری


* پیاز سفید هم می شه استفاده کرد اما من شخصا طعم پیاز قرمز و بیشتر دوست دارم

** همون طور که گفتم میشه از هر نوع لوبیایی که دوست دارید استفاده کنید، لوبیای سیاه فقط رنگش و بهتر می کنه

*** من مزه تخم آفتابگردون رو دوست دارم، اگه حس می کنید شما ممکن ازش خوشتون نیاد می تونیذ دونه کدو تنبل برزید که من اون رو هم امتحان کردم و خیلی خوشم می اد ازش. یا کلا اصلا استفاده نکنید.

**** من عاشق زیره هستم. شما اگه دوست ندارید می تونید زیره رو آسیب شده رو بیشتر کنید.

طرز تهیه:

  • فر رو روشن کنید تا گرم بشه بهترین دما برای پختن برگر ۳۵۰ فارنهایت هست. چون همه مواد پخته هست نیاز نیست فکر کنیم یا می پزه یا نه.(من وقتی دارم درست می کنم هی ناخونک می زنم.نکن بچه)

  • دونه کتون آسیب شده رو با توی یه کاسه بریزید و با دو قاشق آب ولرم قاطی کنید. بذارید بمونه برای یه چند دقیقه ای همینجوری.

  • پیاز و سیر و توی ماهیتابه روی گاز با درجه ملایم تفت بدید. اگه مثل من ترجیح میدین که خیلی از روغنی جات استفاده نکنید می تونید یه دو قاشق آب اضافه کنید. قرض از این تفت داد گرفتن بوی زخم پیازه . من خیلی وقتها بدون تفت دادن پیاز و به برگر می زنم.


  • بعد از کمی تفت دادن پیاز و سیر، قارچ و هویج و کرفس و فلفل و زیره رو اضافه کنید تا یه کمی بپزه.

  • توی یه کاسه بزرگ، لوبیا رو له کنید. اجازه بدید چند تا لوبیا له نشده باقی بمونه، چون هم برگر و شکل می ده هم اینکه زیر دندون میره و به قول معروف دندون گیر میشه.

  • آرد نخودچی، پودر سوخاری، سبزی ها رو مواد توی ماهیتابه و بعلاوه دونه کتون خیس خوردتون به رو به لوبیا اضافه کنید.(اگه دونه کتون ندارید اینجا باید دو قاشق آب ولرم به مواد اضافه کنید). موادتون با هم خوب مخلوط کنید. نمک و اضافه کنید و اگه احساس کردید نیاز هست به سلیقه خودتون نمک و فلفل اضافه کنید.

  • روی یه سینی فر کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی و بذارید( من از کاغذ استفاده می کنم تا روغن زیاد استفاده نکنم اگه کاغذ ندارید سینی فر و قشنگ چرب کنید) و مواد و شکل همبرگر درست کنید و با فاصله روی سینی بچینید. من گاهی این برگر و سرخ می کنم، اما چون روغن دوست ندارم زیاد استفاده کنم… ترجیح می دم که توی فر بره.​​

  • سینی و توی فر گرم شده بذارید، بعد از ۱۵ دقیقه برگر ها رو پشت و رو کنید و ده دقیقه دیگه اجازه بدید توی فر بمونه تا کاملا دو طرفش برشته بشه. بعد از فر در بیارین و لذت و ببرید.

نکته: من توی خونه خودم این برگر و همیشه بدون تخم مرغ درست می کنم. اما تو ایران یه با تخم مرغ هم درست کردم.اگه مثل مامان من فکر می کنید برگرتون ممکن بدون تخم مرغ وا بره، یه دونه تخم مرغ به مواد بزنید و کمی زرد چوبه اضافه کنید.

نکته ۲: بعضی مواقع که با لوبیای غیر سیاه برگر و درست می کنم. دو قاشق لبوی قرمز رنده شده به موادم اضافه می کنم. رنگ قرمز عکس ها برای لبو هست.

امیدوارم درست کنید و لذتش و ببرید.

کالری برای هر برگر ۲۴۲

چربی ۵ گرم

کربوهیدرات ۴۰ گرم

پروتین ۱۲ گرم

سدیم ۲۴۷۷ میلیگرم

مطلب پر بازدید
جدیدترین مطالب
آرشیو
جستجوی موضوعی
No tags yet.
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Instagram App Icon
  • Pinterest App Icon
bottom of page