top of page

شکست رژیم های لاغری

شکست رژیم های لاغری…

حتما شما هم دید، منم دیدم. به چشمان خودم دیدم که عزیز جانم می رود. همچینی می رود که انگار اصلا قرار نبود باشه. آها منظورم چیه. منظورم لاغریه. هر روز کالری می شماریم، دقت می کنیم زیر هزار کالری بخوریم و بعدش..زجری که می کشیم که یه صد گرم کم بشیم. در کمتر از یه ماه بر می گرده. حتی اگه صد سال تثبیت داشته باشی. انگار نباید هیچ وقت به بدنت اجازه بدی بخوره. انگار خوردن به تو نیاومده. خیلیا این جور مواقع می گن، اهای فلانی تلاش نکن تو ژنت چاقه، یا بابا استخوانات درشته( حالا کجای این شکم من استخونه من موندم).

بله عزیزم، من چاقم. اما نه چون استخوانم درشته و نه بخاطر ژنم. هر چند ژنم خیلی ام بی تاثیر نبوده، مثلا ژن من بیشتر علاقه داره که چیزی و که می خورم تبدیل به چربی کنم و ذخیره کنم برای اینده. اینو هم احتمالا از اجداد غار نشینم به ارث بردم. فقط مشکل اینه که این ژن قشنگ که اون زمان کمک می کرده به اجدادم که توی زمانهای قحطی بیشتر زندگی کنن، الان مایه عذاب علیم منه.( الان چند تا غلط دیکته ای توی این پاراگراف بود؟)

داشتم می گفتم، رژیم های لاغری که اکثرا براساس شمارش کالری هستن، یا رژیم های کوتاه مدت مثلا خوردن گوشت فقط، یا روزه داری معمولا به شکست می خوره. چرا؟چون سلول های بدن ما از ما باهوش تر هستن، اونا با گشنگی سیستم مقابله به مثل و راه می ندازن و هی چربی بیشتر ذخیره می کنن. متابلوزیم بدن کم شدن همان و با اولین خوردن نا بجا چاق شدن همان. بعد سیکل معیوب ادامه پیدا می کنه. هی کمتر بخور، هی کمتر بشه متابلوزیم. هی لاغر شی یک کیلو، هی سه کیلو چاق شی. بعدش می بینی مثل من الان یه ده سالی هست رژیمی و کلا هیچ وقت وزن ایده ال و ندیدی هیچ، بدن دیگه متابلوزیم نداره اصلا انگار و آب هم می خوری می شه چربی.(جمله اخر شوخی بود، جدی نگیرید.)

حالا چرا اینو می گم، چون روی صحبت به خودم هست و شما، شمایی که مثل من دوست داری سایزت برگرده به یه سال پیش که ده کیلو لاغرتر بودی، شمایی که الان بالاسرت اون ابر خوشگلا هست که توش خودت و توی لباس سفید و سایز ۶ می بینی. صبر کن، زندگی خیلی راحت تر از اون چیزی هست که ما تصور می کنیم. باور کن…

همه ما می دونیم، بدن برای فعالیت نیاز به کالری سوزوندن داره و این کالری از سه منبع چربی، پروتین و کربوهیدرات بدست می اد. اکثر رژیم ها (چه شمارش کالری، چه پروتین و …) پیشنهاد می کنن در خوردن کربوهیدرات رژیم گیرنده نازنین امساک کنه و به جاش سعی کنه کالری بدن و از پروتین بگیره و یا چربی های مجاز در رژیم بگیره. این نوع رژیم برای لاغری در ماه های اولیه عالیه، مثلا من خودم با یکی از اعضای خانواده این رژیم سال ۸۸، ۱۰ کیلو در یک ماه کم کردم و البته سریع هم این وزن بر نگشت(تقریبا یه ۶ ماهی طول کشید تا برگرده، اما بعد از برگشت ۵ کیلو بعدشم برگشت). اما اشکالات این رژیم در دراز مدت می تونه فاجعه بار باشه. مثلا مشکلات گوارشی(از جمله یبوست)، سردردهای مزمن، بی حوصلگی، خستگی مداوم.(من تقریبا همش و تجربه کردم) اما هنوز هم می گم، یکی از بهترین رژیم ها برای کسانی هست که می خوان در مدت کم وزن زیادی و کم کنن، و فکر می کنن راه حل های موفقتی می تونه جوابگوی سلامتی بدنشون باشه.(که به نظر من اصلا اینجوری نیست)

رژیم گیرنده در این نوع رژیم ها( شما بخونید من، خانوم برادرم و هر کسی و که دیدم) در ابتدا از کاهش وزنش راضی است، اما کی می تونه یه ماه بدون برنج و نون و سیب زمینی زندگی کنه؟ یا سه روز کالری زیر ۵۰۰ بخوره. الان نگید فلانی و بهمانی و بیساری بیست کیلو لاغر کردن با این رژیم ها و الان هنوز لاغرن و تو نمی فهمی. من کاملا واقفم که خیلی از ادم ها اونقدر عزت نفس دارن و کارشون درسته که لاغر می شن و لاغر می مونن، اما این دلیل نمی شه قبول کنم روش اونا درست بوده، چون روش درست می تونه به همه کمک کنه، نه اینکه نود درصد مبتلا به این موضوع با شکست مواجه بشن و فقط یه درصد کمی موفق.

پس چاره چیه؟ بی خیال شدن؟ نه… حداقل برای من نه هست. چاره ای که به بهش خیلی فکر کردم و به نظرم بهترین راه حل محسوب میشه، تغییر طریقه زندگی هست. برای هر کسی فرق می کنه این موضوع. علت چاقی من بیشتر نه به خاطر خیلی خوردن(بعضی وقتا چراها) اما بیشتر به خاطر بد خوردن هست. اینکه ساعتها غذا نخورم بعدش از گشنگی ندونم چی می خورم. تند خوردن. غذای اماده بیرون خوردن. چطور می شه عوض کرد؟ ارووم، پیوسته و آهسته. قرار نیست من فردا بشم شصت کیلو(کاش می شد) یا قرار نیست اصلا چاق بشم. قرار من با خودم اینه که بهترین باشم. سالم زندگی کنم، فعالیت داشته باشم. بخندم و لذت ببرم.من عاشق آشپزی هستم و پس بهتره یاد بگیرم غذای سالم و چطور درست می کنن. و در نهایت به نظر من راز اصلی در لاغری، خوردن موادی است که در طبیعت وجود داره، به شکل طبیعی. و صد البته گیاهی محسوب میشه.

من خیلی راه دارم تا ثابت کنم حرفم درسته، اما اگه این بار موفق بشم، مطمئن هستم تلاشم بی ثمر نمی مونه…و با نتیجه واقعی هست.

پ.ن در حال حاضر، گروه های مختلفی توی دنیا دنبال این هستن که بگن روش ما بهتره. من به شما می گم روش بهتر و بدتر وجود نداره. یک نفر نمی تونه بدون گوشت زندگی کنه، یکی مثل من از گوشت خوشش نمی اد. در نتیجه باید روش مناسب و پیدا کرد، چیزی که به ادم کمک می کنه، روحیه می ده. مثلا توی این چند وقت من خیلی دنبال رژیم کربوهیدرات بیشتر و چربی کمتر بودم. و راجب بهش تحقیق کردم، اما بازم فکر نمی کنم نسخه پیچیدن برای همه با یه روش درست باشه. اما سالم زندگی کردن باید دلیل لاغری باشه، نه لباس و نه حرف مردم. بخندید و شاد باشید.

سعی من در سالم خوردن، اینم خرید یه هفته من که عکس و توی پست های قبل گذاشته بودم

این سی کیلوی اضافه...

join us

 for the 

PARTY

Recipe Exchange @ 9pm!

من یه زنم در آستانه سی سالگی که از تلاشها، دغدغه هام، شسکت ها در راه لاغر شدن می نویسم.

  • Google+ Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • images.png
  • myfitnesspal.png
من و می تونید اینجاها دنبال کنید
آرشیو موضوعی
No tags yet.
bottom of page