top of page

دانه کتان چیست؟

اامروز می خوام براتون از یه موجود دوست داشتنی بگم. البته اینکه ایا این موجوده یا خوراکی نمی دونم. اما من به عنوان یه دوست عزیز بهش نگاه می کنم. می خوام براتون از دونه کتان بگم و خاصیت هاش و البته نکات بهداشتی که بایدبهش توجه کنید.

دانه کتان کیست؟(یا چیست؟)

دانه کتان یا فلکس سید دانه روغنی محسوب شده و حاوی امگا ۳ و فیبر است.و اولین نشانه از استفاده از این دونه مهربون و گیاهش به بیش از ۹۰۰۰ سال قبل بر می گرده. و این دونه مهربون به صورت گسترده در مصر باستان کشت می شده چون روحانیان مصری معتقد بودند که پارچه های بدست امده از این گیاه سمبلی از پاکی محسوب است. این دونه عزیز و محصولات این گیاه نازنین در خیلی از صنایع کاربرد داره. مثلا از روغن دانه کتان گرفته تا استفاده در مکمل های غذایی تا در رنگ های مرحله آخر محصولات چوبی از این دانه استفاده می شه.

فواید دانه کتان

Photo from: http://superfoodsbazaar.com/shop/flax-seeds/

  • منبعی سرشار از فیبر

دانه کتان دارای سطح بالایی از Mucilage Gum هست. Mucilage که یک نوعی از فیبرهای ژل گونه هست که در آب به راحتی حل شده فواید بسیاری برای دستگاه گوارش داره. Mucilage کمک می کنه که معده با سرعت کمتری خالی بشه که موجب میشه که جذب مواد مغذی در معده بالاتره بره. همچنین علاوه بر اینکه این دونه مهربون می تونه به سمزدایی و شستشویی روده بزرگ کمک کنه، باعث میشه که چربی های زائد سریع تر از بین برن.

  • سلامت پوست و مو

اینکه تغذیه اثر مستقیمی روی سلامتی پوست و مو داره بر کسی پوشیده نیست. اما اینکه چطور دونه کتون می تونه این کمک و بکنه بر می گرده به اینکه دونه کتون روغن آلا داره که می تونه توی تقویت پوست و مو موثر باشه. و همچنین امگا۳ و ویتامین بی خیلی توی تقویت پوست اثر داره.

  • کاهش وزن

دانه کتان به واسطه داشتن چربی های مفید و فیبر، می تونه کمک به کنترل وزن و کاهش وزن کنه. همچنین این روغن الا درون دونه کتون می تونه کمک کنه بدن از حالت ملتهب خارج بشه که باعث دفع آب و سموم بدن میشه. در نتیجه کمک به رسیدن به بدنی سالم تر و کنترل وزن می کنه.

  • کاهش کلسترول

فیبر موجود توی دانه کتان، می تونه باعث بشه چربی و کلسترول موجود توی مواد غذایی جذب بدن نشه. در نتیجه کلسترول از بدن دفع شده و کلسترول توی خون پایین می آید.

  • آنتی اکسیدان بالا

دانه کتان علاوه بر اینکه منبع خیلی خوبی برای فیبر و امگا ۳ است، دارای انتی اکسیدان هم هست که از پیری و اختلالات هرمونی جلوگیری می کنه. همچنین می تونه موجب رشد پروباتیک های مفید توی سیستم گوارش بشه و همچنین کمک کنه که قارچ ها از بدن دفع بشه. بعلاوه این انتی اکسیدان موجود توی دانه کتون می تونه کمک کنه به سلول ها که سالم تر باقی بمونن و ابتلا به بیماری های ویروسی مثل سرما خوردگی و انفولانزا رو کاهش می ده.

  • سلامت دستگاه گوارش

شاید مهمترین نفع مصرف دانه کتان و در سلامت سیستم گوارش بشه خلاصه کرد. دانه کتان باعث بهبود علایم بیماری گوارشی همچون بیماری کرون و التهاب روده اشاره کرد. بعلاوه به واسطه فیبر موجود در دانه کتان می تونه در جلوگیری از یبوست نیز موثر باشه. همچنین دانه کتان می تونه موجود تقویب باکتری های مفید درون روده بزرگ بشه که به دفع بهتر مواد زاید بدن کمک کنه.

  • جلوگیری از ابتلا به سرطان

در مجله تحقیقات در خصوص سرطان، تحقیقی منتشر شده است که نشون می ده استفاده از دانه کتان ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش میده(علت به طور خلاصه وجود امگا ۳ و وجود ترکبیاتی هست که هرمون های رو تنظیم می کنه). بعلاوه همون طوری که در بالا گفتم مصرف این دانه باعث میشه که باکتری های مفید درون روده بزرگ فعالتر بشن که ابتلا به سرطان روده رو کاهش میده.

  • سرشار از امگا۳

تقریبا مطمئن هستم همه ما درباره خصوصیات و اثرات مفید روغن ماهی و امگا ۳ شنیدیم. هر چند دانه کتان تمامی ترکیباتی مفید روغن ماهی و نداره، اما یک نوع روغن الا و داره که روغن ماهی فاقد اون هست. این روغن می تونه به ترکیبات مفید روغن ماهی در بدن تبدیل بشه و می تونه تا حدی جایگزین روغن ماهی بشه.

  • کاهش مشکلات یائسگی

همانطور که قبلا گفتم، دانه کتان می تونه هرمون های بدن و تنظیم کنه و با تنظیم عملکرد هرمون ها، می تونه مشکلات ناشی از یائسگی و تا حد زیادی کاهش بده.

از دیگر خاصیت هایی موجود در دانه کتان میشه به این موارد اشاره کرد:

  • کم کردن میل به شیرنیجات(کنترل دیابت)

  • سطح بالایی از کلسیم و آهن

  • کاهش التهاب ناشی از بیماری


نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید

هر چند دانه کتان فواید بسیاری داره، اما در مصرف اون نباید زیاده روی کرد. باید حتما نکات زیر مورد توجه قرار بگیره.

  • کند کردن جذب دارو

دانه کتان ممکن است جذب دارو رو کم کنه، در نتیجه بهتره این دونه مهربون و دو تا سه ساعت قبل یا بعد مصرف دارو استفاده کنید. دانه کتان ممکن با قرص هایی همچون، مسکن، رقیق کننده خون و یا قرص های فشار خون اختلال ایجاد کنه.

  • رقیق کردن بیش از اندازه خون

  • قند خون و بیماران مبتلا به دیابت

هر چند این دانه قند خون و تنظیم می کنه، اما می تونه برای بیماران قندی مشکلاتی به همراه داشته باشه. در نتیجه اگر دچار بیماری قند هستید، حتما قبل از استفاده از این دانه با پزشک معالج خودتون مشورت کنید.

  • زنان باردار و شیر ده

همانطور که گفتم این دانه روی هرمون ها تاثیر می زاره و می خواد انها به حالت طبیعی برگردن. در نتیجه ممکن است برای زنان باردار یا شیرده مشکلاتی داشته باشه.

هر چند مصرف کم این دانه بدون اشکال هست، اما بهتره با پزشک معالج در این خصوص مشورت کنید اگه یکی از موارد بالا رو دارید. در کل مصرف دو قاشق غذا خوری دانه کتان در روز توصیه می شه .


منبع اصلی:

http://draxe.com/10-flax-seed-benefits-nutrition-facts/



این سی کیلوی اضافه...

join us

 for the 

PARTY

Recipe Exchange @ 9pm!

من یه زنم در آستانه سی سالگی که از تلاشها، دغدغه هام، شسکت ها در راه لاغر شدن می نویسم.

  • Google+ Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • images.png
  • myfitnesspal.png
من و می تونید اینجاها دنبال کنید
آرشیو موضوعی
No tags yet.
bottom of page