top of page

سیستم ایمنی بدن و تغذیه

من وقتی بچه بودم همیشه مریض بودم. در این حد که یکی از خاطرات غالب دوران بچگی من برنامه هایی هست که سر فرار از امپول خوردن مینچیندم. تقصیر خودم هم بود که مریض می شدمااا…یعنی ابی نبود که من توش ابتنی نکرده باشم توی دریاکنار بود.(من شمال ایران بودم تا ۷ سالگی).

دو سال پیشم به واسطه کاری که می کردم همش مریض بودم. اما توی همون کار به این نتیجه رسیدم که من نمی تونم فقط به واسطه سرد و گرم شدن و خستگی مریض بشم، باید یه عامل دیگه هم توش دخیل باشه. در نتیجه رویکرد تغذیه ای و پیش گرفتم. حالا از اون زمان تا الان دو سال می گذره و توی این مدت فقط دو بار مریض شدم. (حالا از شانس خوشگلم یکیش زمانی بود که رفته بودم خونه ابجی اینا، یکی هم وقتی مامان اینا اومده بودم اینجا). چند وقت پیش داشتم به این فکر می کردم توی کالج خیلی از دوستهام مریض شدن و خوب شدن چرا من نشدم. حالا یا بدن من خیلی قویه(بزنم به تخته) یا واقعا تغذیه ام توی این یه مورد بهم کمک کرده( لاغر که نشدم، اما سیستم دفاعی خوبی دارم.)

خواستم با شما هم در میون بزارم که من چطور جلوی سرماخوردگی و انفولانزا و گرفتم توی این چند وقت…و الان دارم سعی می کنم جلوی سردردها که عامل محیطی دارن و بگیرم.

آنچه که من می خورم برای تقویت سیستم دفاعی بدنم:

۱. سیر تازه:

بابای من عاشق سیر بود، در حدی که ما شمال که می رفتیم من از همه اهالی منزل دوری می جستم بس که همه سیز می خوردن…یعنی فضای اطراف ما پر از بوی سیر بود و منم سوسول و بچه. گذشت و گذشت تا اینکه خدا دقیقا یه مردی و نسیبم کرد که اگه بیشتر از بابام سیر دوست نداشته باشه کمتر نیست. من اوایل خیلی مقاومت می کردم، سیر نمی خوردم. زورم می گفتم آقامون نخوره. اما یواش یواش دیدم نمیشه… و حالا سیر دوست همراه منه. توی همه غذاهام هست. توی سالادهای اخر هفته ام هست. توی ماست و خیار همسری هست…یعنی فقط خدا رو شکر اینجا رطوبت داره، وگرنه احتمالا من و همسری و می انداختن بیرون. اما سیر، عالیه. اگه دردهای مفصلی دارین، اگه احساس سرما خوردگی خفیف دارین. اگه حس می کنید در معرض ویروس بودید…سریع یه دو حبه سیر و بردارید، پوست بکنید و اندازه قرص های سرماخوردگی خورد کنید و بخورید. سعی کنید سیر و توی همه غذاهاتون برزید. سیر پخته اصلا بو نداره. طعمش هم فوق العاده هست.

۲. سوپ پیاز

من در اولین لحظه ای که احساس سرما خوردگی می کنم برای خودم سوپ پیاز و سیر درست می کنم. چطور؟ ۴-۵ حبه سیر و با ۲-۳ تا پیاز و با کمی اب و کمی زنجفیل تازه یا پودرش می پزم با یه کمی نمک و فلفل زیاد. تند تند.می خورم ابشو…توی هشتاد درصد موارد این سوپ جلوی سرماخوردگی و می گیره.

۳.چای زنجفیل

چای زنجفیل و لیمو، چای مورد علاقه من و همسره. هم تی بگش هست، هم خودتون می تونید درست کنید. کافیه نصف بند انگشت زنجفیل تازه رو توی دو تا لیوان اب بجوشنید. تقریبا ۵ دقیقه، بعدش توی لیموی تازه برزید و با کمی عسل نوش جان کنید.(من توش میپل می ریزم یا تلخ می خورم)

۴. گرین اسموتی

من به جای خوردن مولتی ویتامین، سعی می کنم ویتامین بدنم و از طریق سبزیجات سبز و میوه های تازه کسب کنم. گرین اسموتی یکی از این طرق هست. گرین اسموتی اسفناج، سیب، موز و لیمو و کمی زنجفیل یکی از بهترین نوشیدنی هست که سیستم ایمنی بدن و تقویت می کنه. یه عالمه دستور وجود داره برای این اسموتی ها، منم چند تا از این دستورات و اینجا و اینجا گذاشتم.

۵. نوشیدن آب

این ساده ترین روش هست، اما به نظر من کارآمده. حداقل در مورد من کمبود اب سریعا با سردرد همراه میشه.

۶.چای نعنا

اگه احساس می کنید حالت تهوع دارین، این حرف قدیمی ها و گوش بدید که نعنا بهترین دعوا هست. نعنا می تونه میکروب های توی معده و روده و کمی تا قسمتی از بین ببره، بعلاوه بوی نعنا می تونه کمک کنه که مجاری تنفسی باز بشه در ابتدای سرما خوردگی و یا طول درمان و کم کنه.

کارهایی که من انجام میدم برای جلوگیری از مریض شدن

۱. قرقره

یعنی تا من حس می کنم مریض دارم می شم، قرقره اب ولرم و نمک اولین کاری هست که انجام می دم. با این کار اگه التهابی توی مجاری تنفسی و گلوم هست و کم می کنم.

۲. ضد عفونی

توی فصل پاییز و توی زمان هایی که می دونیم کلی مریضی ها زیاد میشه داشتن الکل های توی جیبی می تونه راه موثری باشه تا میکروب کمتری به بدن ما وارد بشه. من همیشه از این ضد عفونی کننده ها توی کیفم هست. و حتما وقتی از مترو و اتوبوس استفاده می کنم، بعدش از اون می زنم.

۳. بخور آب گرم

این مورد بعد از مریضی موثر هست، اما اگه خدایی نکرده مریض شدید و تبتون پایین نمی اومد، حتما بخور اب گرم و تجربه کنید. آب و جوش کنید توی یه قابلمه در دار. با یه حوله بزرگ که بتونه سر شما رو بپوشونه و بتونه چادری بشه روی سرتون و قابلمه ، با قابلمه برید جایی که می خواید استراحت بکنید. در حوله رو بندازید روی سرتون و قابلمه رو ببرید زیر حوله جلوی صورتتون، در قابلمه رو بردارید و تا می تونید با دماغ و دهن بخار اب و بکشید توی وجود…الان سلفه و عطسه و اب دماغ و اینا راه می افته. اینجوری چرک ها زودتر خارج می شه و زودتر خوب می شید، من بارها تب و اینجوری انداختم. حتی زمانی که چرک کرده بود سینوزیتها.


در کل پیشنهادات خوراکی من اینه که:

تا می تونید سبزیجات سبز بخورید: گشنیز، جعفری، شوید، کاهو، کلم بروکلی، اسفناج و …

میوه تازه و به فصل بخورید. غذاهای فن اوری شده و بریزید دور.

انشالله هیچ وقت گرفتار مریضی نشید.

شاد باشید و سلامت

پ،ن منبع عکس ها رو با کیلک روی اونها می تونید ببنید.


این سی کیلوی اضافه...

join us

 for the 

PARTY

Recipe Exchange @ 9pm!

من یه زنم در آستانه سی سالگی که از تلاشها، دغدغه هام، شسکت ها در راه لاغر شدن می نویسم.

  • Google+ Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • images.png
  • myfitnesspal.png
من و می تونید اینجاها دنبال کنید
آرشیو موضوعی
No tags yet.
bottom of page